Waarom heeft Filova een beperkt gamma? Deel 2
Wat de voedingen betreft, daar heb ik het in deel 1 al over gehad. Maar wat zijn nog andere redenen om te kiezen voor het beperkt maar wel duurzaam assortiment van Filova?
Door te kiezen voor kwaliteit, en daarnaast dus ook voor bio- en ecologisch, is het helemaal niet nodig om duizenden artikels in stock te nemen. Want ook de grote stock die in veel dierenspeciaalzaken aanwezig is, is slecht voor het milieu. Er liggen ongetwijfeld een massa artikels die nooit verkocht zullen worden, gewoon omdat het een slechte keuze is geweest en ze niet voldoen aan de eisen van de consument. Heel veel van die artikels zijn van mindere of slechte kwaliteit om de prijs te drukken, maar zijn ook nog eens heel slecht voor ons milieu. Ze worden vaak vervaardigd uit plastic en andere ondergeschikte grondstoffen. Dat komt de gezondheid van de dieren en onze planeet natuurlijk niet ten goede om het nog zacht uit te drukken.
Dus, door voor een beperkt en degelijk duurzaam assortiment te kiezen, en zonder een massa rommel die op de markt voor een prijsje te koop is, bied ik op alle vlakken een betere oplossing voor het milieu en de gezondheid van jouw huisdieren. Door alle artikels te testen bij onze eigen honden, kat en kippen en bij de huisdieren van sommige vrienden, ben ik zeker dat het goede, duurzame artikels zijn. Ik heb het dan over hondenspeeltjes, drinkbakken voor thuis en onderweg, slaapbedden of -kussens, verzorgingsproducten, enz. en dus ook over de voeding waarover je meer kon lezen in deel 1. Het zou mij een heel slecht gevoel geven wanneer ik zaken verkoop die niet voldoen aan mijn eigen eisen en waar ik dus niet achter sta.
Ik kies er dus voor om alleen ecologische artikels te verkopen en die zijn er nog niet zoveel op de markt. Veel bedrijven doen wel aan ‘greenwashing’, bijvoorbeeld door een aantal artikels in te nemen die duurzaam zijn. Maar als deze bedrijven daarnaast nog een grote hoeveelheid aan andere minderwaardige en met slechte grondstoffen gemaakte artikels verkopen, zijn ze natuurlijk helemaal niet zo goed voor milieu en klimaat, integendeel. En dat noemt men dus ‘greenwashing’ namelijk ‘we doen alsof we milieubewust zijn, maar zijn het eigenlijk helemaal niet’.
En dan hebben we het nog niet over de andere factoren gehad, zoals bv. het verwarmen en koelen van de winkel- en stockruimtes, de (plastic) verpakkingen van artikels, groothandelaars en producenten die we regelmatig aanschrijven om te letten op duurzame verpakking. Ook de onnodige modetrends vervangen we liever door betere alternatieven die het milieu beschermen i.p.v. verder te vernietigen. Daarover meer in één van mijn volgende blogs.